Setarea difuzoarelor – Partea a 2-a

Setarea Difuzoarelor

În sfârșit, putem să ne setăm difuzoarele!

Acum aranjați monitoarele astfel încât să fie simetrice (Sz/2) în comparație cu mijlocul peretelui mai scurt (Sz). Cu alte cuvinte, difuzoarele din dreapta și stânga și distanța până la peretele mai apropiat de ele ar trebui să fie egale (M). Măsurăm distanța dintre difuzoare (A) de la centrul tweeterelor. Aceasta ar trebui să fie egală cu distanța dintre difuzorul nostru și urechile noastre (A). Astfel, capul nostru și difuzoarele noastre ar trebui să formeze un triunghi echilateral cu toate laturile fiind „A”.

Aceasta este inevitabilă pentru o imagine stereo corectă. Îndreptați cutiile difuzoarelor spre voi. Dacă ați poziționat monitoarele cu adevărat într-un triunghi echilateral, unghiul dintre linia centrală a difuzorului și peretele opus ar trebui să fie exact de 30 de grade. Puteți verifica acest unghi în comparație cu consola de mixare sau masa noastră, deoarece laturile lor de frecvență de extincție a jumătății de lungime de undă trebuie să fie paralele cu peretele.

Unde Ar Trebui Să Întoarcem Difuzorul?

Tony Maserati, inginer de sunet câștigător de multiple premii Grammy, a spus: când stăm în poziția de monitorizare și întoarcem capul pentru a vedea difuzorul, nu ar trebui să vedem partea laterală a cutiei, ci doar placa frontală care conține difuzoarele. El își întoarce monitoarele spre el astfel încât liniile pornite de la tweetere să nu se intersecteze exact la urechile sale, ci la câțiva centimetri în spatele capului său. Rod Gervais, în cartea sa „Home Recording Studio…”, definește această distanță ca fiind de 16 inch, adică aproximativ 40 de centimetri. Asta ne arată că oamenii preferă și folosesc lucruri diferite. Tony împărtășește cu noi o altă informație utilă… El a învățat că difuzoarele trebuie să fie la fel de departe una de cealaltă cât sunt brațele noastre întinse în lateral. În acest caz, palmele noastre vor fi exact în centrul tweeterelor. Este interesant… (Tony Maserati: Tannoy).

**Pentru a preveni dezvoltarea interferențelor problematice, evitați distanțele egale între monitor și diferitele pereți. Aceste distanțe nu ar trebui să fie doar diferite, ci să evite multiplii distanțelor, inclusiv distanța de o dată și jumătate. De exemplu, dacă difuzorul nostru este la 1 metru de un perete, atunci nu ar trebui să fie la 2, 3, 4 etc., sau 0,5, 1,5, 4,5 metri de un perete vecin (sau de podea).

Utilizați Programe Pentru a Rezolva Această Problemă

Unele programe ne pot ușura viața și pot face o parte din calcule în locul nostru. După introducerea dimensiunilor camerei, unul dintre aceste calculatoare indică locul unde merită să fie amplasate difuzoarele. Link: No Audiophile Speaker Calculator

Poziționarea și Înălțimea Difuzoarelor de Monitor

Conform standardelor ITU, aceasta este de 120-140 cm. Hanson Hsu, creatorul noului și revoluționarului ZR Acoustics, merge mai departe, observând că în cele mai populare studiouri din lume, centrul tweeterului este exact la 1219 mm de nivelul podelei.

Specificitatea auzului uman este că caracteristicile sale direcționale sunt mai bune la frecvențe mai înalte, adică putem determina mai bine direcția sursei de frecvențe înalte decât cea a frecvențelor joase. În imaginea stereo, frecvențele înalte furnizează direcția sunetului, de aceea este important ca tweeterele să fie îndreptate către urechile noastre și să fie la o distanță egală.

Înclinați Difuzoarele Dacă Este Necesar

Dacă este necesar să înclinați monitoarele spre podea astfel încât tweeterele să fie îndreptate exact spre urechile noastre, această înclinare ar trebui să fie de maximum 15 grade. Dar dacă ne mișcăm înainte și înapoi, nu vom auzi frecvențele înalte la fel de clar.

Un concept interesant este că, înclinând monitorul, tweeterul și wooferul ajung la o distanță egală de urechile noastre (în exemplul nostru 105 cm). Dar oamenii nu folosesc acest lucru în toate studiourile în cazul monitoarelor de câmp apropiat, astfel încât poate să nu schimbe semnificativ rezultatul. Dar monitoarele principale sunt dezvoltate înclinate în aproape toate cazurile.

Distanța Difuzorului De Perete

Distanța dintre difuzoare și pereții camerei are o mare influență asupra puterii frecvențelor joase. De ce? Caracteristicile direcționale ale difuzoarelor sunt mult mai omnidirecționale – adică caracteristici de sferă, ele emit în toate direcțiile – în ceea ce privește frecvențele joase decât în cazul frecvențelor mai înalte. (Frecvențele mai înalte sunt mult mai direcționate.) Acest efect, de la 500Hz în jos și 125Hz, ia complet forma unei sfere. Astfel, basul este emis în toate direcțiile, rezultând într-un zumzet deranjant.

Direcția Basului Prin Poziționarea Corectă a Difuzorului

Astfel, undele sonore de bas nu se difuzează doar într-o singură direcție – înainte – ci merg prin spatele difuzorului direct către peretele opus nouă (către spatele difuzorului) și ricoșează de acolo. Când aceste unde întâlnesc undele venite din fața difuzorului, se formează o interferență acustică.

Dacă difuzorul este la o distanță egală cu un sfert din lungimea de undă de peretele din spatele lui, cele două unde se vor anula reciproc datorită interferenței. Anularea este întotdeauna la difuzorul plasat la o distanță egală cu 1/4 din lungimea de undă, indiferent în ce fază este unda sonoră.

De ce?

Pentru că calea de întoarcere a sursei sonore aflate la 1/4 din lungimea de undă de sursă este 2×1/4, adică 1/2… ceea ce înseamnă că unda emisă și cea reflectată sunt întotdeauna în fază diferită cu 180 de grade. Fiind egale, dar cu amplitudine opusă, ele se anulează complet. Aceasta este ceea ce numim efect de frontieră. Acest fenomen duce la tăieturi mari în gama de frecvențe și influențează redarea basului mult mai mult decât undele staționare. Din păcate, putem corecta această eroare doar prin poziționarea corectă a monitorului și amortizarea acustică. Dacă avem difuzoare care nu sunt încorporate în perete, efectul de frontieră va fi întotdeauna prezent.

Putem reduce semnificativ efectul de frontieră cu panouri acustice. Putem vizualiza acest lucru în următorul tabel Excel: SBIR calculator.

Primul vârf de anulare este de obicei 2/3 octave lățime.

Putem Poziționa Un Difuzor De Monitor În Două Moduri Pentru a Reduce Anularea

  1. Puneți monitoarele cât mai aproape de peretele din fața voastră (în spatele monitoarelor).

Cu cât aduceți mai aproape cutia difuzorului de perete, cu atât mai multe frecvențe înalte va prevala efectul de anulare. Aceasta este o veste bună, deoarece frecvențele înalte sunt mult mai direcționate și le putem amortiza mult mai eficient, de exemplu cu un absorbant acustic. Pentru a minimiza efectul SBIR, ar trebui să încercați mai întâi distanța dintre 0-20 cm. Este important să verificați distanța minimă de la perete în instrucțiunile monitorului, deoarece în cazul anumitor modele (mai mici), acest efect este inclus în sunetul difuzorului și dacă nu poziționați cutia conform instrucțiunilor, nu veți obține calitatea sunetului așteptată.

Amortizare Acustică Mică

La distanțe foarte mici, un panou acustic de 10 cm în spatele difuzoarelor poate amortiza corespunzător efectul de anulare. Capcanele de bas broadband sunt și mai bune. Desigur, depinde și de cameră. Cu cât distanța față de perete este mai mare, cu atât amortizarea acustică este mai puțin eficientă.

Atenție!

Dacă folosiți difuzoare de monitor foarte mici, nu le plasați prea aproape de perete! Aceste monitoare mici emit în toate direcțiile și în gama de frecvențe joase-medii și, prin plasarea lor aproape de perete, efectul de anulare este mai puternic în gama de frecvențe joase-medii, ceea ce produce o colorare audibilă a tonului. Monitoarele care au orificiul de reflexie a basului pe partea din spate a cutiei nu trebuie plasate mai aproape de perete decât este permis în instrucțiuni.

Un Sfat Rapid Pentru Poziționarea Difuzorului:

Nu trebuie să alimentați difuzoarele plasate aproape de perete prea mult, obținând astfel un volum mai mare și o distorsiune mai mică. Dar, din păcate, datorită efectului de câmp apropiat, va exista un vârf de bas (la fel ca atunci când punem microfonul prea aproape de sursa de sunet), dar putem gestiona ușor acest lucru cu un EQ sau un panou acustic. Chiar mai bine, dacă avem un software de calibrare pentru a face setarea EQ, de exemplu IK Multimedia ARC2 sau ROOM EQ WIZARD (REW).

  1. Plasați Difuzoarele La O Distanță Suficientă De Perete Pentru Ca Interferențele Să Scadă

Cu cât creștem mai mult distanța dintre perete și difuzor, cu atât mai puțin va fi valoarea frecvenței stinse. Dacă alegem această distanță teoretică astfel încât frecvența stinsă să fie mai mică decât ceea ce difuzorul nostru poate emite, nu vom auzi efectul de frontieră. Aceasta este o alegere bună doar dacă avem o cameră suficient de mare.

Putem calcula frecvența medie anulată cu următoarea formulă:

Fc=c/4 x D Fc –> frecvența medie stinsă

c –> viteza sunetului (343 m/s)

D –> distanța dintre membrana difuzorului și peretele din spatele lui în metri (nu distanța dintre cutia difuzorului și perete! Vezi imaginea)

În general, în cazul unui monitor cu două căi (ceea ce oamenii numesc cutii de difuzoare care conțin 2 difuzoare), trebuie să fim cei mai atenți în gama de frecvențe între 40-80 Hz și să ne străduim să obținem cele mai bune rezultate în cazul frecvențelor între 80-200 Hz.

Prin urmare, în cazul unui monitor de studio tipic, distanțele recomandate perete-difuzor sunt

BUN: ÎNCORPORAT ÎN PERETE SAU CÂT MAI APROAPE DE PERETE POSIBIL Acceptabil: 0.1-1 m nu este recomandat: 1-2,2 m Bun: peste 2.2 m

Desigur, putem calcula distanța optimă perete-difuzor dacă știm frecvența difuzorului nostru la care basul începe să dispară cu 3dB. Aceasta este ceea ce numim frecvența de tăiere joasă a difuzorului.

Dmin=(1,4×343) / 4 x F-3dB Dmin –> distanța minimă între difuzor și peretele din spatele lui în metri

(1,4×343) –> constant=480,2

F-3dB –> frecvența la care punctul de tăiere joasă a difuzorului este, adică unde diagrama presiunii sonore scade cu 3dB.

Exemplu: Punctul de tăiere joasă al unui difuzor este 55 Hz. La ce distanță ar trebui plasat de perete? 1st step: 4 x 55=220 2nd step: 480.2 împărțit la 220 = 2.181818. Ar trebui plasat la 2.18 m astfel încât efectul de frontieră să ajungă la o frecvență atât de joasă încât să nu mai fie auzită.

În cazul difuzoarelor mari care pot emite frecvențe foarte joase, această metodă duce la distanțe foarte mari, deci nu poate fi utilizată în studiourile de acasă. O altă problemă este că, în cazul distanțelor lungi, distanțele dintre pereții laterali și, de asemenea, podea-tavan vor fi incluse în formulă. În acest caz, cea mai bună alegere este un monitor încorporat în perete, așa cum vedem în studiourile mari.

Tăierea Basului și Distanța de Monitorizare De La Peretele Din Spate

În camere mici, cea mai mare problemă este basul reflectat de peretele din spate, frecvențele joase produc vârfuri la frecvențe de 1/2, 1, 3/2 etc., care de obicei sunt sub 6dB și rezultă într-un ecou destul de mare. Problema mai mare este că lungimile de undă de 1/4, 3/4 și 5/4 cauzează tăiere, astfel încât nu auzim aceste frecvențe.

În camere mici, de obicei, afectează gama sub 300Hz, care poate fi mai liniștită chiar și cu 30dB. Într-un caz ideal, poziția noastră de monitorizare este la 3 metri de peretele din spate, ceea ce mută efectul de extincție a lungimii de undă sfert în frecvențele sub 30Hz. Dacă nu aveți o cameră atât de mare pentru un studio, ar trebui să plasați cu siguranță panouri absorbante acustice pentru undele sonore de frecvență joasă pe acel perete. Acest lucru este recomandat și într-o cameră suficient de mare.

Efectele de anulare sunt cauzate de undele reflectate de pereții de frontieră.

Efectul de frontieră este cauzat nu doar în cazul sunetelor reflectate de peretele frontal. Podeaua, tavanul, pereții laterali și, de asemenea, peretele din spate au acest efect. Prin urmare, este recomandabil să se acorde tratament acustic întregii camere. Astfel, avem nevoie de o formulă mai generală pentru a calcula frecvența de extincție.

FRECVENȚA DE EXTINCȚIE A LUNGIMII DE UNDE ÎNTREGI:

Fc=c/4 x D Fc=c/2 x (D reflex – D direct) Fc –> frecvența medie stinsă

c –> viteza sunetului (343 m/s)

D reflex –> distanța pe care o acoperă sunetul între difuzor și urechile noastre, reflectată de pereți

D direct –> distanța pe care o acoperă sunetul de la difuzor la urechile noastre, deplasându-se în linie dreaptă.

Puteți utiliza aceeași formulă pentru a calcula frecvențele medii reflectate de masa sau consola de mixare a studioului. Și puteți vedea în imagine că sunetele sunt reflectate și de suprafețele din fața monitorului, iar la anumite frecvențe ele cauzează întărire și extincție la alte frecvențe, la fel ca cele reflectate de perete. (De exemplu, acesta este motivul pentru care nu este recomandabil să puneți monitoarele de câmp apropiat pe puntea consolei de mixare.) Volumul acestor unde sonore reflectate este la fel de mare ca și al celor reflectate de peretele frontal, astfel încât ele pot cauza mult mai puține probleme. Puteți testa acest fenomen dacă puneți o pernă sau o pătură pliată pe masa sau consola de mixare în fața difuzoarelor.

Așa cum se vede în imagine, această problemă este agravată dacă monitorul nostru este aproape de suprafața reflectantă, de exemplu dacă îl puneți direct pe masă. Dacă puteți plasa monitoarele doar pe o masă din orice motiv, întotdeauna ridicați-le deasupra nivelului mesei! Folosind suporturi de masă, puteți nu doar ridica tweeterul monitoarelor la nivelul urechilor, dar puteți și auzi un sunet mult mai „clar” ca rezultat al izolării acestuia de masă.

mopad1

Ridicați monitoarele întotdeauna cu un obiect solid și stabil. Și puneți un amortizor de vibrații (spumă cu celule deschise, Auralex Mopad etc.) sau adeziv Blue-tec între suport și monitor.

Filtrarea Pe Peigne

Suprafețele reflectante apropiate de monitor cauzează un efect de filtrare pe peigne. Acest lucru produce un sunet tubular, similar cu un efect de phaser sau flanger. Prin urmare, nu plasați niciodată o suprafață reflectantă cum ar fi un perete, cutie de rack, alt difuzor, dulap etc., aproape de difuzor. De asemenea, asigurați-vă că monitoarele computerului sunt în spatele nivelului difuzoarelor în orice moment și cât mai departe posibil de nivelul frontal al cutiei difuzorului. Reflecțiile pot veni din acestea, deci merită să le înclinați. Puteți testa acest lucru ascultând muzică…

Similar Posts