Acustica încăperilor
Cel mai faimos gherilă din lume a fost Che Guevara. El poate fi cunoscut de mulți datorită portretului său caracteristic și a șepcii sale cu steaua roșie. Aici, în Europa, cuvântul “partizan” este destul de comun datorită poveștilor despre faptele glorioase ale partizanilor cubanezi eroici. Nu știu cu adevărat dacă Che Guevara era familiarizat cu problema amortizării acustice a încăperilor – sau cu tratamentul acustic pentru îmbunătățirea calității muzicii – în timpul vieții sale, dar trebuie să mărturisesc că pur și simplu am photoshopat acei difuzoare în poza de mai sus. Putem găsi definiția exactă a cuvântului “gherilă” pe Internet, cu toate acestea, folosim acest cuvânt și pentru un alt fenomen în zilele noastre.
Asemenea grădinarilor gherilă, care umplu orașul cu flori și plante folosind metode proprii simple sub acoperirea întunericului pentru a înfrumuseța jungla de beton, putem aplica aceeași metodă pentru a elimina problemele acustice ale încăperii noastre. Desigur, nu vreau să spun prin aceasta că ar trebui să plantăm multe flori în studioul nostru.
Cei care nu știu dacă au nevoie de amortizare acustică în primul rând, ce este tratamentul acustic și ce soluții oferă, vă rugăm să citiți mai întâi acest lucru:
Putem aborda acustica încăperilor din punct de vedere teoretic și practic.
Pentru a obține un rezultat bun avem nevoie de ambele, deoarece nu se exclud reciproc. “Acustica gherilă” preferă abordarea practică, având în vedere că puteți citi și despre motivele pentru aceasta în articolul de mai jos.
Ce trebuie să știți absolut despre teorie Avem două abordări practice ale problemei acusticii:
Trebuie să rezolvăm problemele sunetelor de frecvență joasă și cele legate de frecvențele medii și înalte. În camere mici, sunetele sub 300 Hz sunt considerate frecvențe joase, în acest caz undele staționare cauzează problema. Considerăm sunetele peste 300 Hz frecvențe medii sau înalte, și în acest caz reflecțiile sunt problema. În esență, putem afirma că într-o cameră mică auzim sunetul difuzoarelor peste 300 Hz, și sunetul camerei sub acest nivel.
-
Pe de o parte, putem considera frecvențele medii/înalte ca energii aranjate ca raze, cum ar fi lumina reflectată de pe o suprafață fără a o penetra. Pe de altă parte, este mai potrivit să abordăm frecvențele joase ca unde. Figura
viteza particulelor și presiunea sonoră
presiunea sonoră
viteza particulelor
dimensiunea camerei
Sunetul este de fapt mișcarea particulelor de aer care rezultă într-o presiune asupra timpanului nostru.
Când sunetul este emis, particulele se mișcă liber în aer sub formă de unde longitudinale. Când o undă sonoră lovește o suprafață dură care este impenetrabilă acustic (de exemplu, peretele), particulele se comprimă, încetinesc și se opresc; își transmit energia către perete.
Suprafața va fi deformată într-o anumită măsură, iar când își recapătă forma originală, returnează energia rămasă particulelor, iar unda va continua în direcția opusă; cu alte cuvinte, este reflectată.
Particulele nu se mișcă de fapt în direcția în care se propagă unda, ele doar adoptă mișcarea acesteia (vezi imaginea animată). Când lovesc o suprafață, creează presiune asupra acesteia și condensarea particulelor crește și presiunea aerului.
În Figura 2 puteți vedea cum viteza particulelor și valoarea presiunii sonore se schimbă în dimensiunea camerei, luând direcții opționale. Datorită undelor staționare, presiunea poate fi constantă nu numai de-a lungul pereților, ci și la 1/2 și 1/4 din dimensiunea camerei în funcție de frecvență. De ce este important pentru noi să știm acest lucru?
-
Difuzoare Skyline 60x60x14cm700 lei +Vat
-
Panouri acustice decorative (bass de colț)800 lei +Vat
Ce este acustica (gherilă) a încăperilor?
Din păcate, acustica este o știință complexă, care necesită nu doar cunoștințe vaste de fizică și matematică, dar și cunoștințe extinse de materiale și chiar mai multă experiență. Ceea ce noi, muritorii de rând, putem dobândi ușor din acestea este experiența.
Pe scurt, aceasta înseamnă următoarele:
În timp ce ascultăm muzică (sau sunete) în studioul nostru, partenerul nostru face modificări în cadrul studioului și observăm efectul acestor schimbări asupra sunetului. Dacă simțim că muzica a devenit mai echilibrată, detaliată, inteligibilă, atunci schimbările respective sunt benefice și merită păstrate. Dacă experimentăm exact opusul, atunci acele schimbări au fost nedorite și trebuie evitate.
Aceasta este o cameră cu tratament acustic inadecvat. Aceasta este o cameră unde tratamentul acustic nu a fost adecvat.
Metode pe scurt
Ca un rezumat preliminar, iată câteva metode simple prin care putem modifica ușor acustica încăperilor noastre:
Partenerul dvs. ține o pernă mare (și, dacă este posibil, groasă) în mână și o mută încet de-a lungul peretelui camerei, în principal la nivelul urechii ascultătorului și în colțuri. Veți auzi schimbarea imediat. Perdele groase și covoare sau scaune și fotolii moi pot înrăutăți doar situația, deoarece prin acestea se amortizează doar frecvențele înalte. Puteți pune o pernă pe birou sau pe masa de mixare în fața dvs., testând astfel distorsiunile datorate efectului de filtru pieptene. Cărțile sunt făcute din hârtie, care este făcută din lemn. Densitatea lor specifică este de 0,7-1,2 g/cm3, ceea ce este destul de semnificativ, astfel încât ele amortizează bine viteza undelor sonore de frecvență joasă. Prin urmare, aproape un trap de bas poate fi făcut din ele. Merită plasate în principal în colțuri sau în fața pereților din față și din spate. Este bine să lăsați un spațiu de aer de 10-20 cm între perete și panourile de amortizare. Utilizați metoda gherilă și pentru a determina poziționarea optimă.
Dacă găsiți poziția adecvată, marcați-o pentru a putea pune acolo o unitate de amortizare adecvată sau pentru a lăsa acolo obiectul deplasat.
Desigur, folosim această metodă în principal pentru îmbunătățirea acusticii unei camere existente și în acest caz putem vorbi doar despre compromisuri. Dacă doriți să aveți o cameră cu acustică perfectă, aceasta trebuie să fie o cameră special concepută și construită pentru scopuri de studio, iar abordarea științifică este utilă chiar și în faza de planificare.
Senzație
Deoarece noi, gherilele, nu avem echipamente serioase de măsurare, trebuie să ne bazăm în principal pe urechile noastre. (Sau să apelați la Perfect Acoustic Din păcate, acest lucru nu este chiar un lucru bun, deoarece auzul nostru este extrem de subiectiv.
Starea noastră emoțională, oboseala și circumstanțele acustice pe care le-am experimentat înainte de testare influențează foarte mult auzul nostru. Mai mult, auzul nostru se adaptează ușor la circumstanțe. Puteți testa acest lucru ușor. Reduceți frecvențele joase cu 6dB pe EQ-ul aparatului dvs. de redare a sunetului existent și ascultați muzica pe această setare pentru o perioadă, de exemplu, timp de 10-20 de minute. După 20 de minute nu veți mai simți basul redus; dar dacă restaurați apoi EQ-ul la 0dB, veți simți imediat schimbarea. Desigur, puteți face aceeași experiență și cu frecvențele înalte. (Printre altele, de aceea merită să ascultați muzică de referință în timp ce mixați și să faceți o pauză de cel puțin 10 minute în fiecare oră.)
Pentru a elimina acest fenomen, merită să aplicați metode care vă permit să excludeți capacitatea de compensare a creierului. Aceasta este o cameră tratată necorespunzător.
Microfoanele simt frecvențele în toate cazurile obiectiv și constant.
Puteți efectua toate măsurătorile necesare cu software-ul gratuit Room EQ Wizard, având nevoie doar de un microfon de măsurare, dacă este posibil. Dacă aveți nevoie de un software de corecție automată, puteți găsi multe pe Internet, cel mai popular poate fi sistemul IK Multimedia ARC-2. Soluția gratuită este oferită de MathAudio Room EQ VST/AU și pluginul Foobar2000. Vizitați pentru descărcare gratuită aici: http://mathaudio.com/
Să vedem detaliile
Camera de ascultare a studioului dvs. de acasă deja facilitează sarcina dvs., deoarece nu trebuie să creați un sunet corespunzător peste tot în cameră. Este suficient să obțineți un sunet corespunzător la locul unde stați în timp ce mixați. Asta vă ușurează sarcina, deoarece va fi mult mai simplu. Ca prim pas, observați ce ați învățat despre poziționarea corectă a monitoarelor și instalați-le acolo unde este optim conform acestora.
Acest lucru este esențial pentru ascultarea de înaltă calitate.
Deși părerile variază, poate fi de asemenea adecvat să detașați monitoarele de mediul lor cu o soluție de absorbție a vibrațiilor. Plasați mobilierul, covoarele și perdelele în cameră împărțite simetric pe partea dreaptă și stângă, dacă este posibil, pentru a preveni deteriorarea imaginii stereo. (Nu are rost să tratați problemele acustice într-o cameră goală, mai ales dacă va fi mobilată ulterior.)
-
Panou de artă murală parametrică (difuzor)2 045 lei – 2 675 lei +Vat
-
Difuzor acustic din lemn 60x60x6cm550 lei – 715 lei +Vat
Puteți folosi și metoda gherilă pentru asta.
Dacă camera are podea tare, este cu siguranță foarte util să puneți un covor sub biroul și scaunul dvs. ca prim pas. Țineți ferestrele și ușile închise între timp, deoarece acestea oferă spațiu suplimentar camerei, afectând astfel acustica semnificativ.
Aceasta se aplică ambelor difuzoare. Marcați acest punct și puneți acolo un panou absorbant de dimensiuni medii. 1x1m este mai mult decât suficient, nu avem nevoie de o distanță mai mare. Dacă aveți un spațiu mai mic de atât, centrul panoului ar trebui să fie la același nivel cu urechile dvs. și să coincidă cu punctul marcat. Aplicați același lucru pentru peretele de pe cealaltă parte! Puteți viziona acest proces pe video, în ser
Funcționarea eficientă a difuzoarelor nu necesită un spațiu de dimensiuni suficiente.
Astfel, în camera de ascultare a studiourilor audio, acestea sunt utilizate în principal pe peretele din spate, opus sau între difuzoare. Cu ajutorul acestora, auziți ca și cum camera ar fi mai mare decât este de fapt. Biroul sau masa de mixare pot funcționa și ele ca difuzoare, de aceea le testăm cu o spumă, o pilotă sau o pernă puse pe ele. Puteți exclude sunetele reflectate și astfel efectul de filtru pe pieptene.
Dacă auziți un sunet detaliat și mai puțin distorsionat de această dată, trebuie să faceți ceva și în aceste puncte. În cele mai multe cazuri, acest lucru este posibil doar prin schimbarea poziției dispozitivelor, deoarece nimeni nu dorește să-și acopere masa de mixare cu spumă.
Va urma…