Măsurători acustice

Bună ziua, mă numesc Róbert Polgár, sunt proprietarul și expertul acustic al companiei Perfect Acoustic.

De obicei, mă contactați prin e-mail sau telefon din cauza diferitelor probleme pentru care încerc să găsesc o soluție. Împărtășesc cu voi câteva dintre cazurile instructive și interesante aici.

Uneori, cele mai simple soluții pe care clientul nici nu le-a luat în considerare duc la rezolvarea unor tulburări persistente.

Recent, am fost invitat într-un astfel de studio unde nu reușeau să obțină sunete de calitate chiar și după câțiva ani de suferință cu diferite înlocuiri electronice (amplificator, DAC, difuzoare, cabluri etc.) și plasarea inutilă a diferitelor tipuri de elemente acustice în locuri greșite.

Începerea măsurătorilor acustice

În primul rând, am cerut fotografiile obișnuite prin care măsor toate laturile camerei. Apoi trebuie să cunosc dimensiunile exacte ale camerei, materialele și tipurile de pereți. De obicei, cer aceste date de la toată lumea, dar nu am nevoie de cifre exacte, un contur general este suficient (de exemplu: pereții din dreapta sunt din gips-carton cu material absorbant sub el. Tavanul este din beton, grinzi, acoperit cu polistiren etc.).

Planificarea măsurătorilor acustice:

După ce primesc aceste date, încep să calculez defectele acustice curente și starea camerei folosind datele respective. Estimez tipul, dimensiunea și materialul panourilor acustice pe care trebuie să le furnizez pentru măsurători.

Împachetarea:

Aceste parametri sunt importanți pentru mine deoarece trebuie să decid în consecință ce se potrivește în camera dată și mai ales în camion.

Este important să știu dacă clientul are cereri speciale. De exemplu, ar dori să audă cum sună un difuzor cu față sau un panou cu difuzor în casa lui/ei etc. Acestea sunt informații importante pentru ca toate panourile acustice să fie disponibile în camion, pregătite practic. De aceea datele măsurătorilor date în avans sunt foarte utile.

Sosirea la locație

După sosirea la locație, fac mai întâi măsurătorile. După măsurarea camerei, plasez echipamentul, și anume laptopul, microfonul, stativele, cablurile și un difuzor KRK V8 calibrat la nivel de referință.

 

Ador acest difuzor. Este foarte detaliat și dinamic și creează un spațiu frumos în cameră. Îl folosesc dacă curbele măsurătorilor nu se stabilesc din vreun motiv. În astfel de cazuri, îl desfășor și în majoritatea cazurilor putem afla care este problema. Aceasta poate fi defectul, distorsiunea sau poate încetineala echipamentului sau difuzorului dat. O astfel de încetineală se întâmplă adesea. În astfel de cazuri, frecvențele joase sunt constant în aer deoarece difuzorul nu se poate calma suficient de repede până la următorul bas, prin urmare va exista un zumzet constant în frecvențele joase.

 

Identific problemele și prin ureche cu un set de muzică de test. Aceasta este muzica mea preferată pentru testarea basului:

Măsurători acustice

Lungimea camerei este de 5m, lățimea este de 2,7m și înălțimea este de 2,7m. Am întâlnit următoarele curbe după prima măsurătoare: În pictograma de mai sus putem vedea timpul de reverberație RT60. Pe baza dimensiunilor sale, acest studio ar trebui să aibă un timp mediu de reverberație de 0,3s.

Din fericire, nu m-a surprins deoarece, văzând fotografiile, erau multe spume puse pe perete, așa că le-am cerut să le îndepărteze dacă este posibil. Astfel, am găsit o cameră proaspăt vopsită, cu pereți goi. Mai degrabă, valorile presiunii sonore au reprezentat o problemă mai mare: Mai sus puteți vedea o curbă SPL de presiune sonoră. Acest sunet este produs nu numai de cameră, ci și de presiunea sonoră venită de la difuzor.

Dacă priviți atent, frecvențele joase dispar între 90Hz-40Hz.

 

După 10 panouri:

 

Aceasta se datorează lipsei tratamentului acustic, poziției difuzorului și a locului de ședere, dimensiunii camerei și construcției. Următorul pas este împachetarea

Din fericire, parcam aproape de intrare, așa că nu mi-a luat mult – doar câteva minute – să duc și să plasez 10 panouri acustice broadband, membrană de piele, membrană dublă de piele și panouri acustice din lemn cu ajutorul proprietarului pentru primele măsurători.

 

Nu trebuie să vă faceți griji cu privire la aspect sau design. În astfel de cazuri, pur și simplu plasăm rapid panourile acustice acolo unde putem.

În mod deliberat nu am luat unități de colț în această cameră deoarece nu le-aș fi putut plasa corect din cauza designului și dimensiunii camerei. Prin urmare, am folosit panouri din lemn și membrană dublă de piele în colț, ceea ce s-a dovedit a fi foarte bun, după cum putem vedea în măsurătoarea următoare: Înainte de tratament: După 10 panouri: timp de reverberație acustică

Aici am modificat puțin utilizarea materialelor. Setarea timpului de reverberație liniar este foarte importantă, prin urmare am folosit mai multe imitații de membrană de piele și panouri acustice cu difuzor.

Am folosit 3 imitații duble de panouri acustice cu membrană de piele, 4 imitații normale de panouri acustice cu membrană de piele, 4 panouri acustice broadband clasice și 2 panouri absorbante cu difuzor.

Rezultatul: Puteți vedea că aici am reușit să obținem o reverberație de 0,3s.

După aceea, a urmat împingerea și setarea difuzorului.

Atunci am întâmpinat o problemă pe care credeam că nu o pot rezolva. Presiunea sonoră s-a îmbunătățit, dar nu suficient. A urmat împingerea poziției ascultătorului și a difuzoarelor, dar intervalul dintre 90Hz și 40Hz nu s-a schimbat.

 

De aceea am avut ideea să rotim poziția difuzorului și a ascultătorului cu 10 grade, ceea ce este o metodă neobișnuită.

 

După tratamentul cu difuzorul de pe masă:

 

Aceasta nu înseamnă că rotim întreaga cameră, ci doar masa rotativă completă împreună cu scaunele în jurul axei sale. Astfel, am scos poziția de ședere din poziția teoretic perfectă care este la 35% din cameră și am plasat-o în fața peretelui la 60 cm de acesta, iar difuzoarele le-am mutat spre centrul camerei și s-a dovedit a fi cel mai bun la 38%.

Am văzut rezultatele măsurătorilor cu o oarecare ușurare, deoarece am reușit să spargem impasul pe care credeam că nu-l pot rezolva. Desigur, era departe de a fi perfect.

Este adevărat că atunci când punem un panou într-un punct de proximitate, de exemplu între difuzor și perete, provoacă o creștere de câțiva decibeli ai basului. Creșterea astfel cu 3-4dB pe dip.

În final am reușit să identific cea mai mare problemă, și anume înălțimea difuzorului. După cum puteți vedea, difuzorul era așezat pe elevarea mesei. Producea sunete groaznice în acel punct. L-am măsurat așezat pe masă cu următoarele rezultate: În mijlocul tratamentului, după rotirea mesei: După tratament cu difuzorul pe masă: A fost o mare ușurare să văd acest rezultat final.

Rezultatele finale au fost foarte bune comparativ cu primii pași.

În acest stadiu, ascult din nou muzica mea de test și este plăcut să aud dinamica tobelor fără basul zumzet care să-mi rupă timpanele sau melodia Allan Tylor – Wheel of Fortune care mă implică umplând spațiul cu basul său dinamic și orga de mijloc în timp ce fiecare mic detaliu al sunetului chitarei poate fi observat în fundal.

Ultimul pas este împachetarea.

Îmi era teamă că voi depăși rata de bază de două ore, dar din fericire, am fost foarte aproape de aceasta după terminarea împachetării. În concluzie, un studio de această dimensiune poate fi gestionat cu un total de 19 panouri acustice pentru a obține valori de referință superbe până la final. Vă mulțumesc pentru vizită.

Similar Posts