Corectarea acusticii camerei cu egalizator

Scopul egalizatorului

Un număr enorm de dezbateri și articole au tratat acest subiect în ultimii 100 de ani. Dar faptele nu se schimbă. Niciun program nu poate schimba acustica unei camere, ci doar poate interveni asupra acesteia.

Cea mai importantă cerință în ceea ce privește reproducerea sunetului este de a modifica înregistrarea cât mai puțin posibil și de a o auzi în forma în care au visat-o creatorii. Aceasta este o opinie larg răspândită, în principal în lumea high-end.

De aceea, foarte puțini fani ai audiofiliei folosesc software sau dispozitive de corectare a acusticii camerei. Din păcate, aceasta este o mare greșeală. Chiar și atunci când cineva are o situație excepțională de a avea o acustică bună sau când sunetul său este deja setat prin măsurători acustice și panouri acustice, rămân diferențe de frecvență defectuoase care merită tratate.

Desigur, sunt disponibile programe de calculator precum Equalizer APO.

Pentru fanii analogici, Dirac live mini DSP poate gestiona până la 8 canale, în timp ce ascultătorii nu le aud deloc. În zilele noastre, aproape fiecare AVR sau calculator este echipat cu un program de corectare a acusticii camerei. Acestea sunt, de exemplu, Audyssey MultEQ, Dirac Live, MCACC, ARC, și lista continuă.

Măsurarea acustică Audyssey Măsurarea acustică Audyssey Microfon foarte imprecis. Arată rezultate de măsurare diferite de fiecare dată.

Din păcate, aceste programe sunt prezentate ca programe de corectare a camerei, astfel încât oamenii sunt înșelați. Cu acestea, putem seta doar valorile presiunii sonore. Într-un caz mai bun, putem temporiza transmisia impulsurilor, de exemplu: Dirac Live.

În acel moment, laicii întreabă: de ce este greșit?

Aceste programe de corectare a acusticii camerei cu egalizator măsoară doar presiunea sonoră, astfel încât nu sunt capabile să influențeze reverberațiile, reflecțiile, undele staționare ale camerei și nici măcar deviațiile uriașe ale nivelului sonor cauzate de reverberații. Programele de EQ semnalează aceste deviații ca erori, astfel încât reduc presiunea sonoră pentru a reduce sau crește deviațiile care pot ajunge până la 15-20 dB.

Rezultatul acestor scăderi și creșteri este că ascund frecvențele care nu pot fi greșite și, prin urmare, creează o schimbare de fază și o distorsiune.

Luați în considerare, de exemplu, această curbă a presiunii sonore și eroarea care o cauzează.

Privind această măsurătoare a presiunii sonore, putem vedea scăderea uriașă între 40-90Hz, care cauzează o deficiență cu o adâncime de 10 dB.

înainte de tratamentul acustic În imaginea de mai jos putem vedea un rack hi-fi situat lângă un difuzor, iar sunetul reflectat de la marginea sa se întâlnește cu sunetul venit de la difuzor, cauzând astfel o anulare a valorii presiunii sonore.

Plasarea panoului acustic într-un punct de reflexie apropiat

Dacă plasăm un panou de absorbție a sunetului într-un punct de reflexie apropiat, așa cum se vede în exemplul nostru, lângă rack-ul hi-fi, putem reduce reflexia care vine de acolo și, astfel, putem elimina scăderea.

Măsurând din nou după aceea, putem vedea reducerea scăderii:

Programul de egalizare semnalează această scădere ca o eroare, prin urmare, ridică gama deficitară și produce astfel o distorsiune ridicată.

Ce este întârzierea de fază sau schimbarea de fază în programele de corectare a acusticii camerei?

Ne confruntăm cu o schimbare de fază atunci când programul EQ începe să schimbe valorile presiunii sonore. Programul EQ schimbă nu numai nivelurile semnalului, ci și valorile fazei și distorsiunile. Cu cât schimbarea nivelului este mai mare și lățimea de bandă este mai mică, cu atât schimbarea de fază va fi mai mare și mai „abruptă”.

În figura de mai jos puteți vedea cum se schimbă firul de fază odată cu schimbarea valorii presiunii sonore:

Corectarea acusticii camerei cu egalizator

Acesta este momentul în care tratamentul acusticii camerei devine implicat. O undă staționară sau un sunet reflectat de la un obiect apropiat poate cauza o extincție sau un vârf de până la 10-15 dB. Programul de EQ încearcă să corecteze aceasta și ridică 10 dB, ceea ce cauzează distorsiuni ridicate împreună cu o schimbare de fază, dar dacă punem un panou acustic sau orice membrană de înaltă eficiență în acea parte, putem elimina sau reduce acea reflexie, prevenind astfel distorsiunea intensă a sunetului.

Un bas poate sări în jurul camerei chiar de 100 de ori într-o secundă până când se oprește complet, cauzând multe extincții și scăderi ale valorii presiunii sonore în acel timp. De aceea vedem o astfel de diagramă zigzată.

curba presiunii sonore Dacă o cameră este tratată acustic, ar trebui să auzim un sunet echilibrat cu o deviație de câțiva decibeli mergând prin cameră. Dacă intrăm într-o cameră netratată sau tratată cu absorbanți de sunet greșiți, ne vom asurzi de la basul bâzâitor într-un moment și acesta va dispărea în următorul. În ultimul caz, putem seta sunetul echilibrat doar într-o singură poziție a ascultătorului (cu un program de corectare a acusticii camerei).

Similar Posts