Mai întâi de toate, ce înseamnă supradamparea?

Care sunt simptomele unei camere supradampenate?

  • Îngustarea semnificativă a senzației de spațiu.
  • Frecvențele înalte dispar prea repede.
  • Amortizarea frecvențelor medii.
  • Dispariția aerisirii vocii umane.
  • Frecvențele joase devin monotone și lipsite de viață.
  • Muzica nu te înconjoară, sună doar din partea frontală într-un singur plan și nu în 3D.
  • Frecvențele înalte pot deveni amortizate, dar basul îți apasă și mai mult urechea deoarece nu a fost amortizat.
  • Acest tip de supradampare este ușor de identificat.
  • Trebuie doar să te uiți la mobilierul unei camere și poate să verifici tipul și starea pereților. În majoritatea cazurilor, numeroasele dezinformări duc la „uciderea” camerei.

Care sunt aceste concepții greșite sau direcții eronate de pe internet?

Un tip de astfel de direcții eronate sunt cele neintenționate, care provin din informațiile primite de la persoane incompetente sau forumuri. Deoarece oamenii repetă sfaturile greșite unul altuia, această tradiție orală s-a impregnat în conștiința publică ca un adevăr evident.

Consideră câteva exemple de concepții greșite:

  • Trebuie să punem covoare pe perete pentru a reduce basul.
    • Aceasta este una dintre cele mai proaste metode, deoarece un covor nu poate „manipula” frecvențele joase, dar poate gestiona mai bine frecvențele înalte. În acest fel, am supradampenat deja frecvențele peste 1000Hz.
  • O altă soluție teribilă este o perdea pe toată lățimea sau lungimea camerei. Cu această metodă, obținem același rezultat ca și cu metoda „covoarelor pe perete”.

Ar trebui să folosim perdele acolo unde sunt ferestre. Dar, dacă este posibil, ar trebui să le folosim în dimensiunea ferestrei și trebuie să le punem doar în fața ferestrei pentru a amortiza oarecum reflecția sticlei. Dar, contrar concepției greșite ale afișelor – și anume că ai nevoie doar de o perdea groasă și un covor mare și acustica este completă – ar trebui să folosești materiale mult mai complexe.

Dacă totuși folosești covor, nu-l folosi pe întreaga suprafață a camerei. Dacă este posibil, așază-l doar pe suprafața dintre poziția de ședere și difuzoare. În acest fel, lăsăm un pic de sunet ambiental pentru cameră.

O altă mare problemă este tapetul. În special, tapetul gros din spumă, cel din lână și tapetul aplicabil. Aceste materiale amortizează semnificativ frecvențele peste 2000Hz. Pe măsură ce le folosim pe o suprafață mare – pe întreaga suprafață a camerei – suprimăm aceste sunete astfel.

Uneori, proprietarul exagerează și pune prea multe panouri în cameră și nu are idee ce ar trebui pus și unde.

Consideră un exemplu:

Am fost recent rugat prin telefon să vin să văd o cameră de 4x4m destinată exclusiv a fi o cameră hi-fi care fusese tratată acustic, dar din anumite motive, nu suna așa cum și-au dorit. Am convenit că puteam lucra doar cu materialele folosite de el, ceea ce nu a fost o sarcină ușoară. După prima măsurare am obținut următorul rezultat: Arată timpul de reverberație RT60. O cameră de această dimensiune ar trebui să aibă aproximativ între 0,3 și 0,4.

În această cameră, 25 de panouri acustice au fost plasate peste tot, cu excepția locului unde ar fi trebuit puse. După cum putem vedea, camera este deja supradampată peste 120Hz. Dar nu este în echilibru cu frecvențele joase. Teoretic, frecvența joasă nu poate depăși frecvențele înalte cu 125% deoarece echilibrul sonor va fi rupt.

 

Să vedem ce putem obține cu 15 panouri acustice aplicate în locul potrivit. Celelalte panouri au fost scoase din cameră. Direcții Eronate Intenționate:

Din păcate, acest tip de direcție eronată cauzează mai multe daune clientului decât oricare dintre factorii de mai sus, deoarece nu doar distruge acustica, dar și golește portofelele noastre.

Acestea sunt, de exemplu:

  • spumă
  • polistiren
  • XPS
  • tapet și materiale similare de câțiva milimetri
  • și lista continuă.

Aceste produse ca materiale nu sunt potrivite pentru amortizarea sunetului pe întreaga gamă de frecvențe sau pentru dispersarea sunetului. Distrug astfel echilibrul sonor al camerei. Ele sunt potrivite pentru amortizarea sunetelor peste 600Hz și 1000Hz în medie.

Cu toate acestea, sunt foarte potrivite pentru acest scop. Singura problemă este că fie sunetele muzicale, fie vocea umană pot coborî mult mai jos decât această gamă. Prin urmare, uniformitatea sunetului va fi pierdută și vor tinde către frecvențele joase. Totuși, deoarece dorește să amortizeze în principal frecvențele joase, realizează exact opusul cu aceste produse.

Desigur, clientul este fericit după prima ascultare deoarece, dacă aplaudă, camera nu va răsuna atât de mult. Singura problemă este că sunetul aplauzelor este în jur de 1000Hz.

 

Pentru a amortiza frecvențele joase împreună cu frecvențele înalte, ar trebui să folosim un material fibros dens și cu greutate specifică mare. Trebuie să folosim un material absorbant de cel puțin 90kg/m3 pentru a absorbi mai puține frecvențe înalte decât frecvențe medii.

De ce ar trebui să facem asta, având în vedere că și frecvențele înalte trebuie amortizate?

 

Nu trebuie să ne preocupăm de frecvențele înalte, deoarece dacă începem să tratăm frecvențele joase, și frecvențele înalte vor fi implicate. Aproape totul amortizează frecvențele înalte și este mult mai ușor decât să amortizăm frecvențele joase. Aceasta se datorează undelor sonore foarte scurte. Dacă măsurăm o cameră de zi medie, putem vedea cum mobilierul și obiectele din cameră le amortizează singure: Din nou, un exemplu frumos de cameră cu spumă:

În diagrama următoare, îți voi arăta reverberația unui studio plin cu spumă, în timp ce proprietarul susține că studioul a fost deja tratat, dar conținutul audio înregistrat în camera sa sună încă diferit de cel din studioul prietenului său. Trebuie să adaug că vorbim despre o pivniță înconjurată de pereți de beton. Uite rezultatele pe care le-am obținut după tratament. Desigur, spumele au fost scoase de pe perete. Aceasta era o cameră de 3mx4,5m. Din păcate, a trebuit să folosim mult lemn și membrane din piele din cauza pereților de beton, dar rezultatul vorbește de la sine.

Ce să facem dacă camera noastră este supradampată?

Dacă, de exemplu, pereții sunt din gips-carton sau lemn, camera este aproape supradampată, dar încă are ecou!?

Folosește difuzoare! Difuzoarele dispersează și absorb parțial sunetele. Depinde și de materialul folosit.

Dacă sunt multe obiecte moi în cameră, ar trebui să folosești difuzoare din placaj. Aceste difuzoare ridică și dispersează semnificativ frecvențele înalte, dar absorb și basul datorită lemnului.

Dacă tot ai nevoie de panouri acustice și nu doar difuzoare, merită să folosești panouri acustice cu membrană din piele, deoarece acestea afectează puțin sunetul peste 600Hz, dar înmoaie reflexiile. Capacitatea lor de a absorbi basul este însă semnificativ mai mare decât cea a panourilor acustice absorbante clasice.

Dacă consideri că ai probleme doar sub 150Hz, este recomandabil să folosești doar o membrană dublă din lemn.

Cel mai important lucru este să creezi un mediu sonor liniar.

Mulțumesc pentru vizită.

Similar Posts